Rozważając zakup haka holowniczego będziesz musiał zdecydować jaki rodzaj haka holowniczego chcesz mieć w swoim samochodzie.
WYPINANY CZY PRZYKRĘCANY?
Dwa najpopularniejsze rodzaje haków:
WYPINANY – najpopularniejsza i najbardziej wygodna jest belka z kulą wypinaną pionowo. Ten system zapewnia nam bardzo łatwy montaż i demontaż kuli, który zabezpieczony jest kluczykiem. Po wypięciu kuli ( w większości modeli) cały zestaw wraz z gniazdem jest ukryty pod zderzakiem, co pozwoli po montażu haka zachować walory estetyczne samochodu a dodatkowo auto staje się bardziej praktyczne.
Oprócz haków z kulą wypinaną pionowo istnieją również kule wypinane ukośnie, które zazwyczaj w swojej ofercie posiada firma Brink .
System ten jest również bardzo fajną alternatywą do haka wypinanego pionowo, ponieważ jest bardzo łatwy w demontażu, zabezpieczany kluczykiem i praktycznie niewidoczny.
Na rynku haków holowniczych istnieje również system wypinany poziomo.
W tym rodzaju wypięcia mamy możliwość zabezpieczenia kuli kluczykiem lecz w tym przypadku gniazdo kuli po demontażu kuli jest widoczne na stałe. To rozwiązanie czasami jest jedyna możliwością, jeżeli konstrukcja samochodu nie pozwala nam na montaż innego rodzaju haka.
W wielu krajach europejskich np. w Niemczech zabroniona jest jazda z hakiem, gdy samochód niczego nie przewozi/holuje. Dlatego też system kuli wypinanej w tym przypadku bardzo ułatwia wyjazdy za granice, ponieważ demontaż kuli haka to kilka sekund.
PRZYKRĘCANY – alternatywną, a także zazwyczaj tańsza opcja na hak holowniczy to hak przykręcany tzw. na stałe. Jak sama nazwa wskazuje jest to rodzaj kuli, który mamy na stałe w samochodzie. Jest to również hak demontowalny lecz potrzeba już do tego użycia narzędzi i odkręcenia dwóch śrub. Jednak nawet po demontażu samej kuli reszta elementów czyli mocowanie kuli i gniazdo wiązki jest widoczne .
Haki przykręcane dzielą się zazwyczaj na dwa rodzaje:
1. Hak stały z kulą odkręcana. W tym modelu jest możliwość przykręcania samej kuli wyżej/niżej a także możliwa wymiana na niższa/dłuższą itp.
2. Hak stały tzw. łabędzia szyja. Jest to standardowy hak przykręcany na stałe w jednym wariancie.
Oprócz dwóch w/w. rodzajów haka holowniczego istnieją również haki elektryczne a także chowane za pomocą linki. Zazwyczaj oba z tych rozwiązań wychodzą fabrycznie.
Hak elektryczny to w pełni bezobsługowa kula, którą wysuwamy za pomocą dedykowanego przycisku w samochodzie. W przypadku doposażenia samochód w taki rodzaj systemu jest to zazwyczaj najdroższa opcja, ponieważ wymagane są do tego następujące podzespoły:
oryginalny moduł sterujący, oryginalna wiązka, przycisk i najważniejsze- hak elektryczny, który jest drogi w zakupie.
Hak chowany jest to system w którym za pomocą linki zwalniamy kule haka aby wysunęła się z pod zderzaka.
Linka najczęściej jest w okolicy osłony na tylny pas lub od spodu zderzaka.
W eHak.pl możesz doposażyć swój samochód w każdy rodzaj haka holowniczego !