Rozważając zakup haka holowniczego będziesz musiał zdecydować jaką wiązkę haka holowniczego chcesz mieć w swoim samochodzie.
UNIWERSALNA CZY DEDYKOWANA ?
W przypadku samochodów na gwarancji ta odpowiedź jest bardzo prosta – DEDYKOWANA. W tym przypadku aby nie utracić gwarancji musimy użyć wiązki dedykowanej czyli instalacji która jest wpinana w miejsca przygotowane przez producenta. Dzięki temu nie naruszamy instalacji elektrycznej w samochodzie.
Wiązka dedykowana w zależności od marki pojazdu spełnia dodatkowe funkcje. Są to:
– rozłączenie tylnych czujników parkowania w momencie wpięcia wtyczki w gniazdo.
– asystent parkowania z przyczepą
– wspomaganie układu hamulcowego podczas jazdy z przyczepą
– zbliżenie na kule haka ułatwiające wpięcie przyczepy
Zazwyczaj wyżej wymienione funkcje dostępne są po kodowaniu.
Niektóre wiązki dedykowane wyposażone są w stały plus ( PIN 9 ) i ładowanie (PIN 10).
Wiązka uniwersalna to niezależny układ elektryczny który zazwyczaj posiada swój sterownik.
Jest to idealne rozwiązanie dla samochodów po gwarancji, słabej wyposażonych, polecane jako opcja budżetowa. Wiązka ta otrzymuje sygnał ze świateł i poprzez moduł przekazuje go na gniazdo.
Instalację tę możemy również rozbudować o stały plus (PIN 9) i ładowanie (PIN 10).
Wiązka uniwersalna z modułem daje nam możliwość korzystania z przyczep i bagażników z oświetleniem LED.
Osobiście nie montujemy wiązek uniwersalnych bez modułów, ponieważ mogą uszkodzić sterowniki w samochodzie, zapalać kontrolki i pokazywać nieistniejące błędy.
Oprócz wspomnianych wyżej różnic między wiązkami jest jeszcze jedna, znacząca: CENA.
Wiązka dedykowana jest droższa od wiązki uniwersalnej w zakupie i może generować dodatkowe koszty związane z kodowaniem.